Tilbud til videregående skole

Et besøk på vitensenteret skal være en del av en større sammenheng og kan være en inspirasjon, oppstart eller avslutning på et tema. Undervisningsoppleggene er utviklet av pedagoger på huset, med grunnlag i ramme- og læreplanen på de ulike trinnene. Utforsk og vær nysgjerrig sammen med oss!

Et gruppebesøk på senteret varer i 1,5 time  og koster kr. 1990,- (ANT varer i 3,5t time og koster kr. 3980,-). Det er ikke mulig å gå fritt i senter utenom den bestilte tiden, men ønsker dere å være lenger kan dere kjøpe et ekstra tema.

Besøket starter på skolen gjennom et forarbeid. På vitensenteret innledes besøket med dramatisering der temaet introduseres og viktige begreper blir satt. Besøket inneholder eksperimenter og aktiviteter, og varer i 1,5t. Tilbake på skolen fortsetter arbeidet, der dere får tilsendt etterarbeid med ulike aktiviteter knyttet til temaet. Temaene er tilpasset grupper opptil 30 elever.

 

 

PROGRAM på senteret

program utenfor senteret

Vi reiser ut til deres skole

BIOLOGI

Velg ett av disse tre temaene:

1) Næringsstoffer og fordøyelsen
Fordøyelsessystemet er en lang kanal som strekker seg fra munn til endetarm og inkluderer flere kjertler og organer. Ved hjelp av modellen Tarmina blir vi kjent med de ulike delene av fordøyelsessystemet og ser på prosessene som skjer når mat brytes ned til næringsstoffer som absorberes og tas opp i blodet.

2) Arv og evolusjon

To puffhaler (Zea caudatum) som er heterozygote for alle egenskaper, skal formere seg. Det skal elevene hjelpe dem med, samtidig som de lærer om hvordan egenskaper nedarves og jobber med både genotyper og fenotyper.
Ved bruk av perler (individer) og tekstil (vegetasjon) skal elevene simulere naturlig seleksjon ved å vise hvordan miljømessige forhold kan påvirke overlevelsen til enkeltindivider i en populasjon. Populasjon blir utsatt for predatorer, og bare de heldige individene som overlever får reprodusere seg. Miljøet veksler mellom to ulike typer vegetasjoner, og elevene undersøker hvordan vegetasjonen påvirker hvilke individer som overlever.

3) Proteinsyntesen
Kan du knekke den genetiske koden?

DNA-molekylet i cellekjernen inneholder gener, eller oppskrifter, som koder for alle proteinene som cellen og kroppen trenger, og som gjør at vi har de egenskapene vi har. Veien fra DNA til protein er en nøye kontrollert prosess; en liten feil kan føre til at proteinet ikke virker som det skal og dermed få fatale konsekvenser. Gjennom et praktisk opplegg får elevene i oppgave å lage velfungerende proteiner etter oppskrifter fra ulike gener. Til slutt skal de bygge sammen en organisme som viser de egenskapene genene koder for.

PROGRAMMERING

Velg ett av disse temaene:

1) Micro:bit 1
Vi bruker micro:bit og robotbilen Bit:Bot for å lære blokkprogrammering. Klarer du å programmere en robot til å utføre oppdrag?

2) Micro:bit 2
Programmering for dem som har hatt Super:bit eller Micro:bit 1. Vi lager systemer som samhandler. Klarer du å få en bom til å åpne seg ved grønt lys?

3) Kodekunst
Hvorfor er naturen så symmetrisk? Vi programmerer en sandskriver, med blokkprogrammering, til å lage symmetriske mønstre og knytter det opp mot evolusjon. 

 

MATEMATIKK

Velg ett av disse to temaene:

1) Vannballong-bonanza

Kan dere komme tørrskodd gjennom en økt med algebra og funksjoner? Det blir også tid til fri utforsking i matematikkavdelingen.

2) Mattemesterskapet
Et lekent opplegg der elevene jobber i lag med å løse oppgaver og sanke flest mulig poeng på en viss tid. Praktisk matematikk hvor det gjelder å samarbeide om problemløsning, grubling, logisk tenking og rein og skjær gjetting. Oppgavene kan løses på ulike måter, og når man tror at man har vunnet konkurransen, kan den siste oppgaven snu det hele på hodet!
Stikkord: Regnerekkefølgen, brøk, prosent, desimaltall, formler, vei, fart, tid og fravær av mattenøtte-allergi.

ASTRONOMI

Vi utforsker solsystemer og stjernene i vårt nabolag av Melkeveien, før vi reiser ut i Universet blant milliarder av galakser. 

Hvordan kan vi gjennom kunnskap om elektromagnetisk stråling vite at universet ekspanderer, og at Andromedagalaksen er på kollisjonskurs med oss?

Hva er sannsynligheten for å finne intelligent liv et annet sted i universet? Og hvilket språk ville du brukt om du skulle kommunisere med intelligent liv fra et annet solsystem?

Vi studerer ioniserende stråling i vårt spektakulære tåkekammer, og kanskje ser vi spor av høyenergetisk stråling fra det ytre rom. 

Astronomitemaet kan tilpasses studieretning. Husk å oppgi studieretning ved bestilling.