1. – 4. trinn
Biologi
- Skjelettet Bent
Hvordan hadde du vært uten skjelett? Bent er glad i melk og kan telle til 206, han viser og forteller hvordan han er bygget opp og hvordan du best kan ta vare på skjelettet ditt.
- Tarmina
Tarmina er ganske rampete og alltid sulten, men hva skjer egentlig når hun får mat? Bli med på en spennende reise gjennom fordøyelsessystemet, fra munn til endetarm.
Kjemi
Dragen Berta
Bli med dragen Berta og gjør morsomme eksperimenter med enkle ting fra kjøkkenet. Vi leker oss med luft og gasser, utforsker gassen CO2, og lager boblende og fargerike lavalamper med Bertas magiske fisesaft. Berta er en liten tøffing, kanskje hun greier å blåse flammer også?
Matematikk
Origo har med seg vennen Fibonacci, som er opptatt av kaniner og de arabiske tallene, bortsett fra tallet null. Praktisk og variert matematikk innen temaene antall, rom og form for de yngste, eller posisjonssystemet for de litt eldre. Praktisk og variert matematikk.
Teknologi og design
Programmering
Klarer du å bygge og programmere en heisekran av LEGO? Vi bruker enkel blokkprogrammering sammen med LEGO-roboten WeDO.
Undring som grunnlag for realfag
Alle barn er forskere! Vi observerer og lager hypoteser. En praktisk og undrende innføring i vitenskapelig metode.
5. – 7. trinn
Biologi
- Skjelettet Bent
Hvordan hadde du vært uten skjelett? Bent er glad i melk og kan telle til 206, han viser og forteller hvordan han er bygget opp og hvordan du best kan ta vare på skjelettet ditt.
- Tarmina
Tarmina er ganske rampete og alltid sulten, men hva skjer egentlig når hun får mat? Bli med på en spennende reise gjennom fordøyelsessystemet, fra munn til endetarm.
Matematikk
- Origo har tatt med seg vennen Fibonacci, som egentlig er på vei til Pisa for å introdusere de arabiske tallene. Vi jobber praktisk og variert med matematikk, tilpasset trinn og alder.
Teknologi og design
- Programmering
Billespill
Vi lager et dataspill med en bille som kjører på en bane som du tegner. Dere lærer grunnleggende programmering i Scratch. Passer for alle, også de som har hatt Super:bit.
- Micro:bit 1
Programmering med micro:bit. Vi eksperimenterer med micro:bit og robotbien Bit:bot. Passer for klasser som ikke har fått Super:bit. Klarer du å kvalifisere deg til å kjøre smartby-løypa.
- Micro:bit 2
Programmering for dem som har hatt Super:bit eller Micro:bit 1. Vi bruker sensorer på micro:bit sammen med servomotorer og lys til å lage trafikksystemer.
- Kreativt verksted
Bygg din egen trehytte innendørs. Innenfor klare kreative rammer får elevene spesialdesigne og bygge en mini-trehytte i ulike materialer. Hytta skal være for en bestemt bruker og ha et bestemt formål.
Undring som grunnlag for realfag
Alle barn er forskere! Vi observerer og lager hypoteser. En praktisk og undrende innføring i vitenskapelig metode.